Category Sąd

W przeciwnym przypadku

W przeciwnym przypadku wniesiony poprzednio pozew nie wywołuje skutków prawnych (art. 69 § 4 KPK na gruncie KPK z 1969 r. rozwiązanie to było dopuszczalne także w razie warunkowego umorzenia postępowania przygotowawczego – por. art. 59 § 4 dawnego KPK).

Z kolei w przypadku, gdy toczy się już postępowanie karne przed sądem, po-krzywdzony może w terminie zawitym 30 dni od daty odmowy przyjęcia lub pozo-stawienia powództwa cywilnego bez rozpoznania wnieść o przekazanie pozwu adhezyjnego sądowi właściwemu do rozpoznawania spraw cywilnych. Za dzień zgłoszenia przyjmuje się wówczas dzień wniesienia pozwu w postępowaniu karnym (art. 67 KPK). Żądanie przekazania powództwa adhezyjnego do sądu cywilnego przez sąd kamy może pokrzywdzony zgłosić także w razie zawieszenia postępowania karnego.

Read More

Treść dyspozycji cywilnoprawnych

Treści testamentów przepisy ustawowe nie ujmują w żadne rygory. Istnieje tutaj bardzo duża swoboda. Spadkodawca powinien mimo to dbać o to, aby z tekstu testa-mentu dokładnie wynikało, jakie składniki swojego majątku i komu przekazuje na wy-padek własnej śmierci.

Ponieważ w testamencie rozstrzyga się o pośmiertnym losie całego majątku, w kontekście dysponowania na gruncie prawa spadkowego majątkowymi prawami autorskimi lub majątkowymi prawami pokrewnymi, na wyróżnienie zasługuje instytucja zapisu.

Read More

Tymczasem Kodeks cywilny w art. 471

Tymczasem Kodeks cywilny w art. 471 i n. przewiduje ogólne zasady odpowie-dzialności kontraktowej, które wchodzą w zastosowanie niezależnie od przedmiotu określonej umowy, a więc także przy umowach z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych.

Kodeksowa regulacja odpowiedzialności kontraktowej, w tym odpowiedzialności odszkodowawczej, jest ważna przede wszystkim przy umowach, które dotyczą innych poza artystycznymi wykonaniami przedmiotów praw pokrewnych, np. fonogramów. Szczególna regulacja odpowiedzialności umownej, przewidziana przez ustawę, dotyczy bowiem umów cywilnoprawnych zawieranych przez twórców lub artystów wykonawców. Ogólne zasady odpowiedzialności kontraktowej, ze względu na obszemość tematu

Read More

Kształt konkretnych uprawnień

Najczęściej w praktyce część zapisów umownych pochodzi od kontrahentów, po-została zaś ich część wynika z brzmienia przepisów ustawowych. Regulacje ustawowe, normujące stosunki umowne, mają w większości charakter względnie obowiązujący. Oznacza to, iż pierwszeństwo przed nimi zyskują postanowienia kontraktowe wprowadzane do treści umowy przez strony danej transakcji. Tylko gdy nic innego one nie postanowią stosować należy przepisy ustawowe, mające charakter uzupełniający i porządkujący zarazem praktykę obrotu cywilnoprawnego.

Read More

W przypadku legalizacji

W przypadku legalizacji korzystania z przedmiotów praw pokrewnych, powstałych przed wejściem nowelizowanej ustawy w życie (por. art. 126 ust. 2 ustawy), legalizacja ta została w wyniku zmiany ustawowej zawężona podmiotowo. Obecnie z jej dobrodziejstw nie mogą bowiem już korzystać, jak to było przed wejściem w życie nowelizacji, publiczne organizacje radiowe i telewizyjne (co pozostaje zresztą w zgodzie z wykreśleniem przeznaczonej dla nich licencji ustawowej z dawnego art. 21 ust. 1 ustawy), a jedynie szkoły w celach dydaktycznych.

Read More

Poza tym, iż w kwestiach, dotyczących powództwa cywilnego

Zgodnie bowiem z art. 12 KPC roszczenia majątkowe, wynikające bezpośrednio z przestępstwa, mogą być dochodzone w postępowaniu cywilnym albo w wypadkach w ustawie przewidzianych w postępowaniu karnym. Mimo iż dzięki temu rozwiązaniu można uniknąć równoległego uczestniczenia w dwóch odrębnych procesach, nie oznacza to, iż unika się w ten sposób wszelkich związków z postępowaniem cywilnym.

Read More

Minister Kultury jest naczelnym organem administracji

Minister Kultury jest naczelnym organem administracji państwowej, właściwym m.in. w zakresie prawa autorskiego i praw pokrewnych. Minister ten wydaje zezwolenia na administrowanie prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi w ramach tzw. zbiorowego zarządzania, jak również sprawuje nadzór nad poszczególnymi stowarzyszeniami, posiadającymi z mocy jego decyzji status organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Read More

Z kolei licencje trwają w braku odmiennych postanowień

Z kolei licencje trwają w braku odmiennych postanowień umowy 5 lat. Mogą być one udzielane na czas oznaczony lub na czas nie oznaczony. Ich odpowiednikiem odnośnie do rzeczy są umowy najmu i dzierżawy.

Z drugiej strony, nabycie praw majątkowych na podstawie umów rozporządzających ma charakter trwały. Jeżeli nabywca nie zdecyduje się na ich przeniesienie na inną osobę, pozostaje on (ewentualnie jego spadkobiercy) uprawniony z tytułu praw majątkowych aż do chwili ich wygaśnięcia zgodnie z przepisami ustawy. Natomiast uprawnienia licencjobiorcy, uzyskane na podstawie umowy licencyjnej, wygasają po upływie czasu trwania umowy, kiedy to „wracają” one do licencjodawcy.

Read More

Ochronny charakter ma przepis

Ochronny charakter ma przepis, zgodnie z którym istnieje domniemanie odpłatności zawartej umowy, jeśli nie wynika z niej wyraźnie, iż podmiot praw autorskich lub praw pokrewnych zdecydował się na zadysponowanie przysługującym mu dobrem bez ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia (por. art. 43 ust. 1 i art. 92 ustawy).

Zamawiający utwór czy artystyczne wykonanie nie może więc liczyć na to, że po-minięcie postanowienia o wynagrodzeniu w umowie o dzieło, względnie w „czystej” umowie rozporządzającej lub licencyjnej uchroni go przed koniecznością zadośću-czynienia słusznym roszczeniom podmiotu wyłącznie uprawnionego.

Read More

Uzupełnieniem ust. 2 art. 2 zmieniającej ustawy

Uzupełnieniem ust. 2 art. 2 zmieniającej ustawy, istotnym dla producentów egzemplarzy fonogramów i wideogramów oraz ich dystrybutorów, jest ust. 4 powyższego artykułu. Pozwala on bowiem na kontynuację sprzedaży egzemplarzy fonogramów i wideogramów, np. utrwalających nie chronione w myśl przednowelizacyj- nych przepisów artystyczne wykonania (pochodzące sprzed 24.5.1974 r.), która to sprzedaż „zawartości magazynowej” przedsiębiorcy fono- lub wideograficznego ograniczona (uwarunkowana) została dwoma terminami: 1) jednorocznym od dnia wejścia ustawy w życie na jej przeprowadzenie (wyprzedanie wyprodukowanych przed wejściem nowelizacji w życie nośników) oraz 2) miesięcznym od dnia wejścia ustawy w życie na zgłoszenie przeznaczonych do niej egzemplarzy Ministrowi Kul- tury i Dziedzictwa Narodowego, które to zgłoszenie powinno wskazywać numer ka-talogowy nagrania, zawarte w nim utwory (z podaniem autorów, artystów wykonawców i czasu trwania nagrania) oraz liczbę i rodzaj egzemplarzy.

Read More

Mankamentem ustawowego rozwiązania tabel jest

Wobec dużej popularności systemu zbiorowego zarządzania należy założyć, iż spory, wynikające ze stosowania tabel, będą powstawały na skutek pretensji wobec organizacji zbiorowego zarządzania nie tylko ze strony użytkowników, zobligowanych do wypłacania zgodnych z zatwierdzonymi stawkami wynagrodzeń, ale także na linii właściwa organizacja – podmiot uprawniony, którego ta organizacja reprezentuje. W praktyce obrotu wynagrodzenia autorskie i wykonawcze egzekwowane są bardzo często przez zrzeszające twórców lub artystów wykonawców stowarzyszenia, które postanowienia tabel powinny bezwzględnie respektować przy okazji zawierania umów licencyjnych w imieniu swoich członków. Komisja Prawa Autorskiego jest tu jedynie organem arbitrażowym, uruchamianym w razie potrzeby (powstania sporu).

Read More

Zarówno umowa rozporządzająca

Zarówno umowa rozporządzająca, jak i licencyjna, mogą być oczywiście bardziej szczegółowo klasyfikowane, np. z wyróżnianiem umów odpłatnych i nieodpłatnych (kategoria umów odpłatnych wiąże się z kwestią wynagrodzeń, która omówiona zostanie w kolejnym punkcie niniejszego rozdziału). Te dalsze podziały właściwe są dla umów w ogólności, stąd też nie będą tutaj bliżej przedstawiane.

Read More

Są to stowarzyszenia kwalifikowane

Są to stowarzyszenia kwalifikowane. Ich liczba jest limitowana przez Ministra Kultury, który wydaje decyzje, nadające wnioskującym stowarzyszeniom status or-ganizacji zbiorowego zarządzania. Decyzje te są jednocześnie zezwoleniami na podjęcie działalności w zakresie zbiorowego zarządzania.

Mogą je uzyskać tylko stowarzyszenia dające rękojmię należytego zarządzania powierzonymi im prawami. Efektem ich wydania jest podział zrzeszających uprawnione podmioty stowarzyszeń na dwie grupy: 1) organizacje zbiorowego zarządzania oraz 2) pozostałe stowarzyszenia. Te drugie mają ograniczone możliwości w dziedzinie ochrony praw autorskich i praw pokrewnych.

Read More

W wypadku działalności gospodarczej

W wypadku działalności gospodarczej prowadzenie jej w celach zarobkowych oznacza wszak nie tyle zyskowność poszczególnych kontraktów, co raczej całościowo pojmowanych interesów, zamykających się w pewnym okresie rozliczeniowym, np. w danym roku obrotowym (co znajduje odzwierciedlenie w stosownych sprawo-zdaniach finansowych przedsiębiorcy).

Sytuacja, w której określony przedsiębiorca decyduje się na działalność polegającą na zawodowej odsprzedaży praw autorskich lub praw pokrewnych, ma jednak właściwie jedynie teoretyczny charakter. Jest tak dlatego, ponieważ po pierwsze, nabycie praw na dobrach niematerialnych ma na celu przede wszystkim swobodę w wykorzystaniu danego dobra, nie zaś jego zyskowną odsprzedaż. Po drugie natomiast, umowy rozporządzające mają w obrocie drugorzędne znaczenie, ustępując bardziej opłacalnym licencjom (por. uwagi w punkcie 2. niniejszego rozdziału).

Read More