Kategorie
O mnie
Z przyjemnością chciałbym Państwa powitać na swoim blogu. Jeśli tutaj trafiłeś to z pewnością szukałeś czegoś związanego z polskim wymiarem sprawiedliwości. Mam na imię Paweł i jestem prawnikiem, specjalistą od prawa cywilnego. Swoją przygodę z tą przepiękną dziedziną nauki rozpocząłem równo 15 lat temu kontynuując prawniczą tradycję w mojej rodzinie. Na łamach tego bloga pragnę się z państwem podzielić swoimi doświadczeniami oraz odpowiedzieć na najbardziej nurtujące pytania. Wiem, że wielu z Państwa nie stać na prawnika, dlatego będę się starał w ramach czasu odpowiadać na Państwa maile. Będzie mi niezmiernie miło, jeśli chociaż części z Państwa moje artykuły bądź maile pomogą poradzić sobie z problemem. Zapraszam serdecznie. Paweł.

Celem ich ustanowienia jest nie tyle eliminacja

Celem ich ustanowienia jest nie tyle eliminacja zasady swobody umów, pozwalającej na elastyczne ustalanie wynagrodzeń, co raczej wyznaczenie pewnego minimum, poniżej którego zejść nie można. Ma to chronić twórców i artystów wykonawców zarówno przed wyzyskiem ze strony nabywców praw majątkowych lub licencjobiorców, jak i przed nierzetelnością reprezentujących ich interesy organizacji zbiorowego zarządzania, które powinny dbać o odpowiednio wysoki poziom negocjowanych wynagrodzeń oraz o sprawne przekazywanie uzyskanych z zarządzania kwot osobom wyłącznie uprawnionym. Gwarancją tej ochronnej funkcji tabel jest sankcja nieważności dla postanowień umownych mniej korzystnych niż przyjęte w nich stawki wynagrodzeń (por. art. 109 ustawy).

Stawki wynagrodzeń, przewidziane w zatwierdzonych tabelach, należy odróżnić od odgórnie ustalanych, funkcjonujących w obrocie przed 1990 r. stawek wynagrodzeń autorskich, ustalanych przez Radę Ministrów w wykonaniu delegacji z art. 33 § 1 ustawy o prawie autorskim z 1952 r. Od sierpnia 1990 r. aż do czasu nabrania mocy obowiązującej przez nowe tabele, czyli do połowy 1998 r., ustalanie wynagrodzeń autorskich i wykonawczych było w zasadzie dowolne, uzależnione wyłącznie od aktualnej sytuacji, panującej na rynku praw autorskich i praw pokrewnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *