Category Sąd

Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania

Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania nie jest w rozpatrywanym przypadku obowiązkowe, a więc twórcy i artyści wykonawcy mogą sami reprezentować swoje interesy w licencyjnym obrocie cywilnoprawnym. I w takiej sytuacji tabele wynagrodzeń mają jednak praktyczny walor, gdyż stanowią wówczas konkretny wyznacznik przy negocjowaniu warunków umowy, pozwalający twórcy lub artyście wykonawcy na uzasadnienie swoich żądań wobec kontrahenta, zwiększając poczucie pewności co do zajmowanej przez nich pozycji na rynku.

Read More

Oczywiście najmniejszy ciężar gatunkowy mają

Oczywiście najmniejszy ciężar gatunkowy mają te naruszenia, w przypadku których działanie wymierzone w prawa osobiste było w ogóle nie zawinione. Twórca lub artysta wykonawca może wówczas, poza żądaniem zaniechania naruszających jego prawa czynności, domagać się także, aby naruszyciel usunął skutki swojego bezprawnego działania, w szczególności aby złożył publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie, np. w postaci stosownego sprostowania w prasie.

Read More

Jeżeli chodzi o koszty procesowe

Jeżeli chodzi o koszty procesowe, to w karnym postępowaniu prywatnoskargo- wym pokrzywdzony zobowiązany jest wraz z aktem oskarżenia złożyć dowód wpłacenia do kasy sądowej zryczałtowanej równowartości kosztów postępowania. Inaczej sprawa przedstawia się w postępowaniu z oskarżenia publicznego, w którym wszelkie wydatki w toku postępowania pokrywa tymczasowo Skarb Państwa (por. art. 619KPK).

Read More

Notariusz

Dlatego też tak ważne jest korzystanie z poświadczeń notarialnych, o których mowa była w kontekście działań zabezpieczających. Poświadczenie takie posiada bowiem większą moc dowodową niż dokumenty sporządzone na piśmie w zwykłej formie lub ustne zeznania świadków, wobec czego podmiot praw autorskich, który nim dysponuje, może o wiele łatwiej zbijać zarzut, że dzieło zostało wykreowane przez inną osobę, w związku z czym roszczenia powoda są bezpodstawne i powinny zostać oddalone.

Read More

Z analizy przepisów ustawowych

Oczywiście, stopień szczegółowości opracowywania tekstu umowy uzależnić należy od jej skomplikowania, ponieważ błędem byłoby silenie się na tworzenie rozbudowanych kontraktów w przypadku drobnych transakcji, np. w przypadku umów o stworzenie mało skomplikowanych konstrukcyjnie dzieł, choćby krótkich form publicystycznych.

Z analizy przepisów ustawowych, takich jak np. ustawowe domniemanie odpłatności umów, wynika, iż obowiązujące prawo uprzywilejowuje dysponentów majątkowych praw autorskich lub majątkowych praw pokrewnych, gdyż dyspozycyjne rozstrzygnięcia ustawowe są dla nich korzystne, stojąc na straży ich wyłącznych uprawnień. Wobec enigmatyczności dużej części umów w praktyce chroni to twórców i artystów wykonawców przed niezamierzonym uszczuplaniem ich istotnych interesów.

Read More

Zapis pozwala mianowicie na

Zapis pozwala mianowicie na zadysponowanie określonym prawem na wypadek śmierci bez decydowania o przeznaczeniu pozostałych składników majątkowych, które będą wówczas podlegały ogólnym zasadom dziedziczenia ustawowego. Zapis umożliwia twórcy i artyście wykonawcy przekazanie swoich praw instytucji czy osobie, która jego zdaniem będzie robiła właściwy użytek z przyznanego jej dobra niematerialnego. Jego przydatność ujawnia się zwłaszcza wówczas, gdy uprawniony nie posiada bliskich mu osób, godnych jego zdaniem pośmiertnego uposażenia.

Read More

W umowie określa się

W umowie określa się potencjalne korzyści, oczekiwane w związku z korzystaniem z danego dobra. Tymczasem może okazać się, iż jego popularność przerosła oczekiwania kontrahentów i licencjobiorca uzyskał dzięki niemu znacznie większe dochody, niż się pierwotnie spodziewano. W takiej sytuacji możliwa jest korekta ustaleń umownych co do wynagrodzenia. Z prośbą o nią podmiot uprawniony może się zwrócić do sądu, ale wyłącznie w razie rażącej dysproporcji między uzyskanym przez niego wynagrodzeniem a realnymi korzyściami licencjobiorcy lub nabywcy praw majątkowych (art. 44 i art. 92 ustawy).

Read More

Strony umowy

Strony umowy mogą się ograniczyć do samych postanowień licencyjnych lub rozporządzających, jeżeli dobro chronione, którego dana transakcja dotyczy, w mo-mencie jej zawierania już istnieje. Przedmiotem umów licencyjnych i rozporządzających w czystej postaci jest więc wyłącznie przejście praw majątkowych lub udzielenie licencji, np. na zwielokrotnienie określonego wykonania utworu muzycznego na kasetach magnetofonowych.

Read More

Podobnie jak przy rozpatrywaniu umów

Podobnie jak przy rozpatrywaniu umów z zakresu prawa autorskiego i praw po-krewnych, także w obrębie umów licencyjnych na preferowanie przez ustawodawcę ich poszczególnych modeli wskazują zawarte w ustawie domniemania pierwszeństwa. Zgodnie z nimi w sytuacji, gdy w tekście umowy nie występuje ustalenie co do jej charakteru, należy domniemywać, że strony zawarły umowę licencyjną niewyłączną (art. 67 ust. 2 ustawy) bez możliwości sublicencjonowania (art. 67 ust. 3 ustawy).

Read More

Inaczej sprawa przedstawia się

Podczas więc gdy dla statusu praw autorskich i praw pokrewnych jako praw wyłącznych podstawowe znaczenie mają przepisy ustawowe, w obrocie cywilno-prawnym, związanym z tymi prawami, duże znaczenie mają teksty zawieranych między konkretnymi kontrahentami umów, które uzupełniane są w razie potrzeby ustawowymi zapisami o charakterze względnie obowiązującym, umożliwiającymi zastąpienie ich odmiennymi postanowieniami kontraktowymi.

Read More

Należy przy tym zaznaczyć, że

Należy przy tym zaznaczyć, że najczęściej w przypadku postępowania sądowego, w ramach którego dochodzi do ustalania istnienia praw autorskich lub praw pokrewnych, sąd decyduje się wobec zawiłości sprawy na powołanie biegłego, który przez wydanie opinii ma ułatwić orzeczenie właściwego wyroku. Opinia biegłego jest środkiem dowodowym dosyć kosztownym, dlatego też w interesie osoby uprawnionej leży, aby nie nadużywać ustalającej interwencji sądu.

Read More

Podsumowując powyższy wątek

Podsumowując powyższy wątek należy stwierdzić, że aby zorientować się, czy trwa ochrona w stosunku do danego utworu, trzeba przede wszystkim sprawdzić, czy według reguł ustawy z 1994 r. wygasły już majątkowe prawa autorskie do tego utworu. Jeżeli tak, to dalej z ochrony korzystać nie można (nie dotyczy to nie ograniczonych w czasie praw osobistych). Jeżeli zaś do wygaśnięcia praw jeszcze nie doszło, to ustawa będzie chronić przedmiotowy utwór do czasu, w którym wygaśnięcie to nastąpi.

Read More

Oba scharakteryzowane powyżej rodzaje przepadku

Oba scharakteryzowane powyżej rodzaje przepadku nie stanowią typowych sankcji cywilnoprawnych, przewidzianych przez ustawę w ramach regulacji ochrony praw majątkowych. Omówienie ich razem z właściwymi roszczeniami cywilnoprawnymi jestjednak o tyle uzasadnione, iż spełniająone podobną funkcję represyjną. Stanowią wszak dla osoby dokonującej naruszenia dodatkową najczęściej dużą dolegliwość fi-nansową (zwłaszcza w przypadku drogiego sprzętu, który ulega przepadkowi).

Read More

Postępowanie kame

Postępowanie kame jest z reguły postępowaniem publicznoprawnym. Co prawda, duża część bezprawnych czynów, wymierzonych w prawa autorskie lub prawa pokrewne, ściganych jest w trybie prywatnoskargowym, a więc wymaga złożenia przez pokrzywdzonego prywatnego aktu oskarżenia. Jednak także w takiej sytuacji prokurator może wszcząć postępowanie albo przyłączyć się do postępowania już wszczętego, jeżeli według jego oceny wymaga tego interes społeczny. Skutkiem powyższych działań prokuratora postępowanie toczy się dalej z urzędu, czyli według zasad postępowania publicznoskargowego, dopóki prokurator nie odstąpi od swojego oskarżenia (por. art. 60 KPK).

Read More