Tak jak roszczenia pierwszej grupy właściwe są dla umów rozporządzających i licencyjnych, niezależnie od tego, czy jednocześnie doszło do zamówienia konkretnego utworu lub artystycznego wykonania, tak z kolei druga grupa roszczeń odnosi się do umów o dzieło, pomijając fakt, czy zawarta jest w nich odpowiednia klauzula rozporządzająca lub licencyjna.
Roszczenia zamawiającego mogą być zgłaszane jeszcze przed przyjęciem przez niego utworu lub artystycznego wykonania, czyli na etapie opracowywania zamówionego dobra, gdyż przyczyną ich powstania są określone wady dzieła lub jego brak. Natomiast roszczenia twórcy lub artysty wykonawcy ujawniają się w późniejszym etapie realizowania umowy, już po dokonanym przez zamawiającego przyjęciu, ponieważ dotyczą w zasadzie warunków rozpowszechniania przez zamawiającego dostarczonego mu dobra.
Wyjątek stanowią roszczenia przysługujące w razie zagrożenia istotnych interesów twórczych lub wykonawczych, które mogą być zgłaszane przez twórcę lub artystę wykonawcę zarówno przed, jak i po przyjęciu dobra przez zamawiającego.
Najnowsze komentarze